,,We moeten de consument meenemen in alle ontwikkelingen’’

Daniel van DelftIn aanloop naar het congres Toekomst van het Betalingsverkeer interviewden wij Daniel van Delft, Country Manager Nederland, Visa. Wat is zijn visie op (de toekomst van) het betalingsverkeer? Welke belangrijkste ontwikkelingen zijn er nu gaande? En liggen er kansen voor samenwerkingen?

“Het is lastig om de tijdslijnen heel scherp aan te geven, maar dat mobiel betalen in 2016 een vlucht gaat nemen door de ontwikkelingen is zeker.”

De ontwikkelingen in de wereld van het mobiel betalen gaan hard. Heel hard. Die versnelling is mede te danken aan tokenisation. ,,De democratisering van het mobiel betalen’’, noemt Daniel van Delft (Visa Europe) het.

Voor Daniel van Delft, Country Manager Nederland, is tokenisation (het versleutelen van de kaartnummers), het woord van 2016. ,,Met behulp van tokens maak je mobiel betalen een stuk makkelijker voor partijen in de keten.’’ Makkelijker, eenvoudiger én goedkoper. ,,Een kaart kost een partij gemiddeld 10 euro om bij de consument te brengen. Tokenisation mogelijk maken kost een fractie daarvan. Je hoeft alleen maar een token te versturen.’

En dat is wat Visa doet. Visa is de enabler van tokenisation. ,,Het is aan de Samsungs van deze wereld om vervolgens contracten met bijvoorbeeld banken af te sluiten.’’ Aan het eind van dit jaar verwacht hij dat het mobiel betalen – met behulp van tokenisation – zeker in Europa is geïntroduceerd. “Het is lastig om die tijdslijnen heel scherp aan te geven. Maar dat mobiel betalen in 2016 een vlucht gaat nemen door deze ontwikkelingen is zeker.’’

Er lijkt nog veel te winnen op dit terrein in Nederland. Loopt Nederland achter?

Ja en nee. Dit is terug te voeren op het poldermodel. We doen er heel lang over om met elkaar tot goede besluitvorming te komen. Maar wanneer er een akkoord ligt, dan kunnen we snel uitrollen. Dat heb je gezien met de uitrol van de contactloze terminals, op 132.500 terminals zitten we nu al. We komen soms misschien wat laat, maar als we eenmaal beginnen gaan we heel snel.

Wat zijn de andere ontwikkelingen voor Visa? Meer samenwerking met de retailers?

We gaan samen met de banken de dialoog aan om retailers voor te breiden op de toekomst. De fysieke wereld en de online wereld lopen steeds vaker door elkaar. Klanten kopen online, rekenen online af maar halen het wel op in de winkel. Of ze laten spullen juist thuis bezorgen. Dit staat ook al hoog op de agenda van de retailer. Ze moeten hier op inspelen en wij kunnen de bouwstenen leveren.

Ook werken we meer en meer samen met de fintech bedrijven. Ik geloof dat ik niet overdrijf wanneer ik zeg dat er in Nederland alleen al meer dan honderd spelers in de FinTech zijn die wat willen met mobiel betalen. In Europa hebben we een aantal Collabs, waar we nieuwkomers met kennis en kunde bijstaan. Als ze succesvol blijken te zijn, zetten wij ze in de etalage bij onze klanten.

Zijn er al aardige voorbeelden?

De meeste voorbeelden zijn biometrische toepassingen. Bijvoorbeeld een combinatie van een vingerafdruk met een irisscan. Elke keer geldt: hoe minder hardware, hoe beter. De retailers zitten niet te wachten op nog meer investeringen. Maar de consument van tegenwoordig heeft zelf zijn smart device bij zich die mogelijkheden biedt, dus extra investeringen zijn niet altijd nodig. Daarnaast zijn er onze Developers Summits, daar kan ik nog niet zoveel over vertellen. Daar nodigen we ook de innovators uit en stellen we de proeftuin beschikbaar. Het mooiste, leukste, sterkte idee overleeft. Het mooie is dat de consument – met de retailer – het succes bepaalt door de toepassing te gaan gebruiken.

Nu gaan de ontwikkelingen erg snel, wat zijn de obstakels?

We worden geconfronteerd met een enorme versnelling. We betalen nog niets eens zo lang met kaarten, daarvoor hadden we cheques. De betaalkaarten zijn geëvolueerd naar contactloze kaarten en we hebben nu op kleine schaal de eerste mobiele betaaloplossingen gezien. Belangrijk is dat we de consument in al deze ontwikkelingen wel meenemen. We moeten zorgen dat we voor alle typen consumenten oplossingen hebben. We moeten geen maatschappij worden waarbij dertig procent van de consumenten het steeds moeilijker vindt om te betalen. Door bijvoorbeeld een beperking of door de leeftijd. Dit is een belangrijk aandachtspunt.

Hoe betalen we in 2020?

We verwachten dat in 2020 50 procent van alle toonbankbetalingen worden gedaan door smartphones en smart devices. Maar cash en kaarten, zo geloven wij, gaan niet helemaal verdwijnen. Maar we zullen nog zoveel innovaties zien. Ook de auto-industrie is bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in mobiel betalen. We gaan een hele interessante tijd tegemoet.

Meer weten?

Op 14 juni a.s. is Daniel van Delft één van de sprekers tijdens het congres. Daar gaat hij o.a. verder in op de betaalrevolutie in retail met topics als:

  • Hoe mobiel een wereld aan nieuwe mogelijkheden biedt
  • Waarom verschillende kanalen elkaar steeds meer versterken: convergentie
  • Hoe Nederlandse retailers en consumenten profiteren van nog meer betaalgemak

Bekijk het programma

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.