‘Betalen verdwijnt steeds meer naar de achtergrond’

De ontwikkelingen rondom betalen gaan hard. Harrie Vollaard, hoofd innovatie bij de Rabobank blikt vooruit. Over betalen zonder moeite en zonder device.

Wat zijn voor u de belangrijkste ontwikkelingen van 2016?

,,Dat is de uberisatie van het betalen. Uber is het goede voorbeeld, het draait om de taxi, een bekwame chauffeur en hoe je van a naar b gaat. Betalen verdwijnt op de achtergrond, wordt verpakt in een event wat voor jou van betekenis is. Voorheen was betalen een separate gebeurtenis, taxi bestellen en vervolgens komt er een betaaltransactie, waarbij je pasje moet trekken. Dat komt nu allemaal bijeen.’’

,,Een tweede belangrijke ontwikkeling, zijn added services rondom de betaling. Wat voor diensten kunnen we bouwen bovenop die transactie? We waren daar een aantal jaren geleden met de aankoop van MyOrder heel vroeg bij. MyOrder is een mobiel commerce platform, ook voor merchants. MyOrder Sidekick stelt het de ondernemer in staat zijn klanten te herkennen en te belonen. Dat is interessant, en daar hij wil ook voor betalen.’’

We hebben voortrekkersrol gehad met de aankoop met MyOrder. Dat zie je nu ook terug in het moederschip Rabobank. Kijk maar naar de introductie van Rabowallet, een digitale portemonnee waarin de learnings en technologie van MyOrder zijn verwerkt. Het is niet alleen een ‘wallet’, maar ook loyalty en parkeren zijn als extra diensten ontsloten. En in de toekomst is alleen kenteken en locatie voldoende, waarna het bedrag wordt afgeschreven.

Hoe belangrijk is de samenwerking met Fin-Tech voor de Rabobank?

Tot een paar jaar geleden lag het primaat van innovatie bij de financiële instellingen zelf. Je ziet dat er nu een extra component is bijkomen, de Fin-Tech start-ups. We hebben zelf altijd open innovatie omarmt dus het is een logische stap om met deze start-ups samen te werken.

Je moet ook open staan voor expertise en innovativiteit buiten je organisatie. Ook relevant: het businessmodel van de banken staat onder druk en een klein percentage van de start-ups houdt zich ook bezig met nieuwe businessmodellen, daar kunnen wij zeker van leren.

Wat zijn de grootste obstakels?

Ik zie wel een aantal belemmeringen vanuit het toezichthouderschap die weggenomen kunnen worden. Beleid is altijd gericht op ervaringen uit het verleden. Innovatie gaat over de toekomst daar is het beleid nog niet altijd van toepassing. dat moet je samen ontdekken. Dat heeft AFM en DNB gelukkig ook erkent. Ze willen nu samen met de sector en start-ups kijken naar welke regels bijgesteld kunnen worden en een sandbox omgeving gecreëerd kan worden.’’

Hoe gaan we in 2025 betalen?

,,We werken nu nog met devices, van pc-laptop-naar mobiel. Ik verwacht dat we in toekomst geen device meer nodig hebben, maar dat het geïntegreerd wordt in je lichaam. In welke vorm weet ik niet.
,,De tweede belangrijke ontwikkeling heeft te maken met internet of things, waarbij machines met behulp van sensoren ook met elkaar communiceren. Blockchaintechnologie, internet of things en betalen zal allemaal samen komen. Een illustratief voorbeeld is de startup ‘dotdashpay’, daar zie je al de koppeling van machines aan payments. De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel, de interesse van de grote partijen is er. Dat geeft een gevoel van snelheid en urgentie, maar alles hangt uiteindelijk af van de consumer adoption. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en dat heeft tijd heeft nodig om gedrag te veranderen.’’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.