Wrap-up van het Toekomst van het Betalingsverkeer event 2018

Donatello opende vol goede moed het congres. Hij had zich terdege voorbereid. Zo had hij een column van Matthijs Bouman in de NRC gelezen. Die kon met al die Facebook en Netflix abonnementen geen controle meer houden over zijn financiën, en dat kwam vooral door good old incasso dat hij vergeleek met een woekerpolis.

Gezeten in onmogelijke stoeltjes mochten Esther, Arjan en ik ons rolletje vervullen in DBDD, of wel De Betaalwereld Draait Door. Wat ik precies zei weet ik niet meer, maar Esther was toch net als Bouman wel bezorgd of klanten met al die nieuwe seamless betaalmethoden hun geld nog wel kunnen beheren. Vroeger deed je dat op zaterdagochtend door een stapel acceptgirootjes te betalen en dan wist je waar je aan toe was. Arjan bleek met slechts 8 jaar nog een groentje in betalen, maar wist wel uit verhalen van ouderen zoals ik dat betalen vroeger helemaal niet leuk was en nu door al die fintech heeel erg sexy is.

Nadat we hadden vastgesteld dat 49% van de gasten met de auto was, 27% bij een bank werkt en 22% bij een fintech, konden we eindelijk naar de eerste spreker, van wie ons een Inspiratie Keynote was beloofd. En dat was het zeker. Joerie van den Bergh liep enorm uit de tijd maar het was de moeite waard. We weten nu wat een BAHBoy is, dat een spijkerbroek 6 zakken moet hebben en dat werken voor een bank hoog op de “fuckit list” staat. Voorbeelden van heel de wereld trokken aan ons voorbij. Zo betaal je in Nieuwe Zeeland minder hypotheekrente als je harder loopt, en hogere als je te traag bent. Ik zou wel eens willen weten hoe dat in Nederland zou uitpakken met ouder worden en aflossingsvrije hypotheken.

Via 141 en een guilty pleasures app die je van je schuldgevoel afhelpt leerden we dat alle ellende is veroorzaakt door bedrijven, en die moeten dus de rommel opruimen. Niet wij.
Gelukkig helpt MasterCard de Oostzee schoonhouden met een biodegradable creditcard, en een klein Fins bankje op een eiland geeft precies aan wat je CO2 betaalbijdrage is. Dat mocht de CEO zelf bij de VN komen vertellen!

AliBaba met zijn veertig Chinese rovers mocht natuurlijk niet onvermeld blijven. Daar trek je gewoon een auto met automaat uit de auto automaat, en betaal je met een knipoog. Heh, daar houden we van, betalen met een knipoog! En het moet van de NextGen vooral snel en seamless, en dat heet dan IWIWIWIWIWI . De vraag is nu alleen wie van de micro celebreties voor die arme banken gaat micro vloggen. Authentiek moet, sponsoren mag van NextGen. Priceless zou ik zeggen. Dat was de inspiratie sessie, en we hadden gewoon naar huis kunnen gaan want het weer was prachtig.

Maar betalen is natuurlijk toch een hele serieuze zaak. En dat wist Laura Perez ons haarfijn uit te leggen. In een uitgebreid hoorcollege leerde zij ons alles over het instrumentarium van de Europese Banken Autoriteit, die na de Brexit in Parijs gaat wonen. Van die instrumenten houden vooral de RTS on SCA en SC de gemoederen danig bezig, er is heel wat geruziet tussen de EBA en de Commissie over wie het nou voor het zeggen heeft, maar voor level 2 zaken is dat toch echt de EBA. En die gaat ons via een nieuwe Q&A tool duidelijk maken wat er nou precies in die vermaledijde RTS staat, voordat ze september 2019 van kracht worden.

Laura had er echt zin in, en wist de zaal met een prachtige Spaanse tongval lang te boeien met alle details van de 12 mandaten die de EBA onder PSD2 heeft. Dit was voor de echte liefhebber, en mijn oude betaalhart sloeg bijna over: dit is wat betalen nou zo sexy maakt! Daar had Arjan Bol dan weer wel gelijk in gehad! Helaas was er weinig tijd om Laura nog wat dieper te ondervragen want het programma was inmiddels volledig uit de hand gelopen. Maar ja, dit was wel Donatello’s eerste betaalcongres en hij kon dus nog niet goed weten hoe interessant het allemaal is. Gezelligheid kent immers geen tijd in betalen.

Snel door naar Benoit Legrand die zijn Belgische komaf goed wist te maskeren met zijn vrijwel perfecte Nederlands. Bij je bank lig je aan de zuurstof, zo liet Benoit op slide 1 zien. En kijk eens: desgevraagd door Benoit bleek afgelopen jaar niemand in de zaal van bank gewisseld te zijn! Gemakzuchtig en tevreden zijn jullie kennelijk, snakkend naar financiële adem maar toch lekker bij je bank aan de zuurstof. Bij ING willen ze dat de klant iedereen steeds 1 stap voor blijft in leven en zaken. Die klant helpen ze bij ING met impactvolle innovaties, en het gaat om de drie C’s: Customer, Connection en Culture. Uiteindelijk wist Benoit ook niet precies, wel dat het steeds sneller gaat. En dat Nederlanders pragmatisch zijn en dingen gewoon doen, terwijl in Zuid Europa de trein vaak al vertrokken is. Smart failure, dat is waar het om gaat, en het blijft mensenwerk.

De ouderen onder ons herinneren zich vooral dat banken voornamelijk gesloten zijn. Maar Vincent Jansen vertelde ons na de koffie wat de lego blokjes voor Open Banking zijn. Open banking begint met een open deur, PSD2, maar kennelijk is het voor banken niet makkelijk er verder een business model van de maken. Maar vrees niet, de echte meerwaarde zal uit onverwachte hoek komen, dat wist Vincent dan weer wel. Gek toch, dacht ik, dat banken kennelijk alleen waarde kunnen creëren door data weg te geven (die naar later bleek niet eens van hen zijn).

Hier kwam de eerste API uit de mouw. API’s die er dan wel in voldoende mate in een tweezijdige markt moeten zijn om bereik te krijgen. Ik denk dat we nog wel een paar micro vloggertjes nodig zullen hebben om de APIs aan de millenial man en vrouw te brengen. Size matters, zo wist Vincent, ook bij API’s, en dus moet je een heel ecosysteem hebben met verschillende interactiemodellen, en als banken alles weggeven krijgen ze heel veel terug, verwacht hij.

Ik schat dat we nog een hoop smart failures zullen zien. Hoe die eruit kunnen zien liet hij met Money Maker zien: een bankapp die tegen je gaat lullen, alles van je wil weten en ook Matthijs Bouman weer greep op zijn financiën geeft. Maar wat in Open Banking vooral open blijft is het business model, ofwel Open Business model Banking. Voor Nordea leek Lisa hier wel wat op gevonden te hebben met Premium API’s. Lisa’s achternaam Kanniainen klinkt verdacht veel als IWIWIWIWI, dus moest ze wel meer dan gemiddeld verstand van millenials hebben, zo dacht ik.

En ze stelde ons niet teleur. Die gekke Nordics, zo vertelde zij, innoveren van alles, maar zijn zo bescheiden dat ze het aan niemand vertellen! Maar voor ons maakte ze een uitzondering.
Lisa deelde met ons dat Finnen “love to be honest”, zodat hun P2P app GiiRi meteen de verschuldigde belasting afdraagt. Ik vraag me af of die functionaliteit ook in de Italiaanse Jiffy app zit. Lisa had als gezegd goed nagedacht over het open banking business model. En er zijn als bijna 2500 financiële API’s dus dat kan haast niet misgaan. Zeker niet als we tegenwoordig naast Alternative Facts ook gewoon Alternative Value Chains kunnen hebben. Ik heb het meteen aan Trump getwitterd.

Na de lunch leverde een korte stemming op dat met een welgevulde maag nu 77% van de aanwezigen niet meer dachten dat PSD2 banken overbodig maakt, en 72% dat instant payments meer impact heeft. On stage Guido Vermeent van Payconiq, die vertelde dat ze al 37.000 winkels hebben, maar volgens mij is dat toch echt in België. ING had iets moois op de smartphone te delen met haar concurrenten, want de markt is aan het veranderen wist hij. Dat het consumentgedrag inmiddels IWIWIWIWI was hadden we ook al van Joerie gehoord, en die wil pay fast, pay easy en nu dus ook Payconiq.

Een tegenvaller voor mij was om te horen was dat we in Nederland achter liepen met innovatie in betalen, en daar gaat Guido met Payconiq wat aan doen. De millennials zijn de toekomst, kopen emotie en ze delen alles. Prima hoor, maar ik ga mijn salaris toch echt niet delen met vrienden en familie. Bestellen met je stem en betalen met een knipoog, maar de strijd ging volgens Guido uiteindelijk toch om de klantrelatie. En hij waarschuwde nog maar eens voor Ali Baba en zijn veertig Chinese rovers.

Na nog weer een intensieve ronde tafel verzamelden we ons om van Alexander Zwart te horen wat nou eigenlijk de mindset van de Rabobank is. Eerst herinnerde hij ons eraan dat GDPR vaststelt dat de data toch echt van de klant zijn en niet van de bank, wat best sneu is. Maar gelukkig schieten de Fintech de banken te hulp in de strijd tegen Mark Zuckerberg, want ik kan niet steeds Ali Baba de schuld geven. Met een digihub en een innohub ontsluit Rabo haar innovatiepotentieel. Maar Rabo is net een Finse bank: veel te bescheiden, maar hartstikke innovatief. Foodbytes op de blockchain zeg maar. Op de eerste rij waren we blij met de aankondiging dat Rabo live is met iDEAL QR, dat de IBAN Naam Check nu heel sexy Surepay heet en dat ook nog eens Safe2Pay is gelanceerd! Pak aan! Maar identiteit bleek uiteindelijk toch waar het om gaat en “authentication as a service” gaf volgens Alexander het beste de innovatiemindset van de Rabo weer.

En daar was-ie dan, de blockchain! Jessica Hofmann vertelde dat die arme blockchain wel wat imagoschade had opgelopen door die ICO’s enzo. Een hele spannende blockchain toepassing had Jessica voor een bank gebouwd om stemmen te tellen op de aandeelhoudersvergadering. En boeren in Kenia, die net als hier achterdochtig zijn en oogstverzekeraars niet vertrouwen, krijgen nu dankzij DLT wel hun geld. Gewoon het weer op de blockchain vastleggen en klaar is Kees! Onduidelijk bleef of en wanneer de blockchain nou eindelijk doorbreekt in het betalingsverkeer, maar smart contracts zullen volgens Jessica zeker een rol gaan spelen.

Nu scheidde alleen Jonathan Vaux, innovatiebaas bij Visa, ons nog van de borrel. Hij beloofde ons om het short en snappy te houden, wat mij zeer aansprak. Daarom geloofden we meteen dat betalen de komende 5 jaar harder zal veranderen dan de laatste 50 jaar. Gek genoeg bleef hij vervolgens volhouden “winter is here” terwijl het buiten toch echt bloedheet was, de heetste 19 april in 30 jaar. Afijn. Transacties blijken overal te zijn, en commerce verandert. In het VK verkopen ze bijvoorbeeld meer koffie bij de benzinepomp dan bij Starbucks. Key driver voor mobile behaviour blijkt het wonen in de stad te zijn. Dat is toch wat gek als je naar de dunbevolkte Nordics kijkt.

Merchants zijn volgens hem de banken 5 jaar voor op mobile experience. Van check out naar check in. De authenticatie moet dus veranderen. Gelukkig laat artificial intelligence ons straks een muffin van een mopshond onderscheiden en een kipnugget van een labrador, zo liet hij ons zien. Alles moet inzichtelijk, gepersonaliseerd worden, seamless en onder controle zijn.
En zo waren we weer terug bij waar we vanochtend met Joerie begonnen: de klant wordt een micro celebrity. Zoals de koning van Wonderland tegen Alice zei: “Begin at the beginning and when you come to the end, then stop”.

Het Side Kick Team

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Toekomst van het Betalingsverkeer event website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024