De 19e editie van het Toekomst van het Betalingsverkeer nadert. Op 19 april staan dé betaalexperts weer op het podium om u bij te praten over alle ins en outs rondom het betalingsverkeer. Een van deze experts is Jonathan Vaux, Executive Director, Engagement- Innovation Centre Visa. Voorafgaand stelden wij hem een aantal vragen omtrent nieuwe ontwikkelingen in de betaalsector en veranderingen in het betaalgedrag van de consument. Daarnaast geeft hij 2 gouden tips over hoe u hier als financiële instelling en retailer het best op in kan spelen.
1. Wat zijn de 3 grootste ontwikkelingen naar uw mening waar de betaalsector de komende jaren mee te maken krijgt?
Technologische ontwikkelingen volgen elkaar sneller op dan ooit en veranderen het dagelijks leven van de consument. Consumenten brengen per dag zo’n 11 uur online door . Hiermee worden mobiele devices zoals smartphones, tablets en wearables voor consumenten steeds meer het zenuwcentrum van hun contacten met dienstverleners, transacties en andere communicatie. Verwacht wordt dat in 2020 meer dan 70% van de wereld, zo’n 5 miljard mensen, verbonden zijn met een mobiele device. Deze alomtegenwoordigheid van mobiele devices heeft invloed op het betaallandschap. De manier waarop consumenten betalen en hun geldzaken regelen verandert. Betalingen worden steeds meer digitaal en we betalen steeds vaker met onze smartphone, tablet of wearable. Deze veranderingen zijn onderdeel van de transitie naar een samenleving waarin steeds minder met cash betaald wordt en waarbij digitale betalingen ‘seamless’ werken, overal en op elk device. Voor Visa staat in deze ontwikkeling naast gebruiksgemak, veiligheid hoog op de agenda.
Een andere technologische ontwikkeling die de komende jaren echt doorzet, is de groei van het Internet of Things (IoT). Verwacht wordt dat in 2020, 21 miljard devices, van wearables tot auto’s en van applicaties tot industriële machines, verbonden zullen zijn met het internet . Meer dan de helft van alle nieuwe businessprocessen en -systemen zullen tegen die tijd gedigitaliseerd zijn en gebruik maken van het IoT. Een transformatie die grote impact heeft op het betaallandschap. Van ‘connected cars’ die met een geïntegreerde betaaltechnologie een verlengde vormen van je betaalpas, tot aan het betalen met je smartphone in het OV – met het IoT kan bijna elk device worden ingezet als potentieel betaalinstrument.
Een laatste belangrijke ontwikkeling is de opkomst van de API-economie. Wanneer organisaties hun Application Programming Interfaces (APIs) (deels) beschikbaar stellen, biedt dit andere organisaties de mogelijkheid om aan te sluiten op en verder te bouwen aan innovaties. Organisaties hoeven zich alleen te focussen op dat deel in de keten dat relevant voor hen is. Een organisatie kan zijn eigen technologieën combineren met API’s van externe bedrijven om zo nieuwe en nog efficiëntere betaaloplossingen te ontwikkelen. Bij Visa zijn we in de afgelopen jaren al mee gegaan in deze ontwikkeling. Van een enigszins gesloten financiële speler hebben we ons ontwikkeld tot een open techbedrijf. De manier waarop we met partners en klanten werken is fundamenteel veranderd; co-creatie, korte feedback loops en maatwerk zijn daarin de sleutelwoorden. Met VisaNet stellen we een deel van de API’s van onze producten en diensten open voor partners en klanten om zo samen te werken aan de nieuwste digitale betaaloplossingen.
2. Wat zien jullie vanuit Visa wat het betaalgedrag van de consument (de NextGen) van de toekomst wordt? Met welke grote veranderingen moeten we rekening houden?
Zoals bovenstaande ontwikkelingen al laten zien, zal de consument steeds meer ‘cashless’ gaan betalen. Consumenten zijn elke dag online. Via hun devices hebben ze in een paar ‘clicks’ toegang tot vele producten en diensten. De handelingen die consumenten moeten verrichten om voor een product of service te betalen, verdwijnen hierbij naar de achtergrond en worden onderdeel van de gehele ervaring. In veel gevallen komt er bij een betaling geen cash en zelfs geen card meer aan te pas. Het betaalgemak en de gebruiksvriendelijkheid voor consumenten neemt hierbij toe. Daarnaast zullen consumenten ook op steeds meer verschillende locaties en manieren gaan betalen. Zowel fysieke als digitale transacties kunnen op elk moment en op elke locatie plaatsvinden. Ondertussen zweren consumenten bij gebruiksvriendelijkheid en blijven veiligheid en beschikbaarheid topprioriteit.
Dat neemt niet weg dat wij er als Visa vanuit gaan dat een deel van de transacties nog lange tijd in cash zal blijven plaatsvinden. Visa zet zich in voor de verdere digitalisering van het betaalverkeer en de voorlichting die daarbij hoort. Maar we accepteren ook dat sommige mensen liever cash betalen. Anders gezegd: we stimuleren digitaal betalen, benadrukken de grote voordelen ervan, maar willen het mensen niet opdringen.
3. Heeft u 2 gouden tips hoe je hier als financiële instelling en retailer het best op in kan spelen?
Mijn eerste tip is om te blijven focussen op de combinatie van veiligheid en gemak. Voor de Nederlandse consument zijn dit de belangrijkste aspecten wanneer zij betalen. Aspecten die bij de transformatie naar een samenleving waarin we steeds minder met cash betalen, alleen maar belangrijker zullen worden. Samenwerking tussen financiële instellingen, retailers en de andere partijen in het ecosysteem zijn hierbij essentieel. Alleen door samen te werken kan aan de consument een ‘seamless’ betaalervaring worden geleverd waarbij het doen van een betaling naar de achtergrond verdwijnt en onderdeel wordt van de gehele ervaring.
Samenwerking tussen partijen is niet alleen van belang om consumenten een ‘seamless’ betaalervaring aan te kunnen bieden, maar ook om consumenten extra service te bieden. En dat brengt mij bij mijn tweede tip. Financiële instellingen en retailers kunnen nieuwe betaaltechnologieën inzetten om voor de consument het verschil te maken door extra services en diensten te bieden die waarde toevoegen, zoals in het betaalproces geïntegreerde loyaltyprogramma’s, gepersonaliseerde reclame en aanbiedingen, en applicaties die consumenten helpen bij het managen van hun budget en uitgaven.
4. Welke nieuwe innovaties bent u het meest trots op die zich hebben voorgedaan bij Visa?
Innovatie speelt een centrale rol bij Visa, we zijn er continu mee bezig. Dit doen we niet alleen door zelf innovatie vorm te geven, maar ook door samen te werken met toonaangevende partners, van fintechs tot Big Techs. Deze samenwerkingen hebben geleid tot meerdere succesvolle innovaties die het betaalgemak voor consumenten vergrootten of waarmee problemen zijn opgelost waar bedrijven in het ecosysteem mee kampten. Denk bijvoorbeeld aan de Visa Tokenization technologie, onze samenwerking voor contactloos betalen in het Londense OV met Transport for Londen en onze ‘connected car’ technologie – innovaties waar we trots op kunnen zijn.
Maar het meest trots ben ik misschien nog wel op het wereldwijde netwerk van innovatiecentra en studio’s dat Visa de afgelopen jaren heeft opgezet in tech hotspots in o.a. Londen, San Francisco, Miami, Dubai en Singapore. De centra stimuleren innovatie en creëren een omgeving waar Visa evenals partners en klanten uit alle mogelijke sectoren elkaar ontmoeten, ervaringen delen en samenwerken aan de volgende generatie betaaloplossingen. Ons doel is dat nieuwe, innovatieve betaalmethoden die de consument voordelen bieden, veilig, gemakkelijk en voor iedereen toegankelijk worden. In onze innovatiecentra werken we samen met partners en klanten om dit doel te bereiken.
Alle ins en outs rondom het betalingverkeer?
Kom op 19 april 2018 naar het Toekomst van het Betalingsverkeer event! Meer informatie over het event?
Bezoek de website