De Nederlandse banken zijn in maart met een eerste proef met iDIN begonnen. De eerste stapjes richting een nieuwe systeem van de banken waarbij consumenten zich online kunnen identificeren. Nieuw voor Nederlanders, de Finnen weten niet beter.
Jussi Snellman bij OP Finance Group , de grootste financiële dienstverlener in Finland, vertelt over de ervaringen in Finland. ,,De Finse banken waren vijftien jaar geleden een van de eersten wereldwijd die met online identificatie begonnen. Inmiddels gebruikt iedereen het. In 2014 hadden we 56 miljoen identificaties op een populatie van 5,5 miljoen. En het aantal blijft toenemen.’’ Het aantal transacties ligt wat lager. ,,Het gaat niet alleen om aankopen, maar puur om de identificatie, mensen die zich bijvoorbeeld identificeren.’’ Snellman: ,,De BankID te vergelijken met een digitaal paspoort.”
Anders dan de Denen, waar het online identificatie systeem in handen is van de overheid, werken de Finnen met een gedecentraliseerd systeem Volgens Snellman zorgt dit ervoor dat het systeem flexibeler blijft, open is voor nieuwkomers en nieuwe technologieen. De Finse overheidsinstellingen hebben overigens wel een eigen ‘DigiD’ variant.
Volgens Snellman past de authentificatie uitstekend in de nieuwe ‘functieomschrijving’ van de banken. ,,Vertrouwen speelt van oudsher een grote rol in het bankieren, en daar past de rol als digitale ‘vertrouwensleverancier’ helemaal bij.” De vertrouwensrelatie wordt met de nieuwe ID nog verder uitgebouwd. ,,We zijn niet de meest innovatieve sector, banken zijn meestal nogal behoudend, maar deze ontwikkelingen kunnen we niet missen.’’
Snellman weet dat bij consumenten argwaan bestaat over de bank als zogeheten ‘identity-provider’. ,,De boodschap dat we alleen het paspoort verschaffen is belangrijk. Wat de klant daarna doet en koopt, dat is niet onze zaak. Ook die data niet. Net zoals mensen op reis het paspoort aan de douane laat zien’’
De Finse banken zijn nu al weer een stap verder. Moeten Finse ondernemers, die klanten online willen laten identificeren, nu nog met elk bank afzonderlijk een contract afsluiten, dat moet in de toekomst anders. ,,Daar willen we vanaf. We willen komen tot een nieuw trust-netwerk waarbij we de verschillende functies – zoals het afgeven van de BankID’s – scheiden. Hierdoor hoeft de ondernemer niet meer naar elk bank afzonderlijk toe te stappen. Het wordt daarbij nog efficiënter in gebruik worden. Met als gevolg nog meer gebruikers.’’
Meer weten?
Jussi Snellman is één van de sprekers tijdens het congres Toekomst van het Betalingsverkeer. Samen met 250 andere experts in de sector gaat hij graag met u in gesprek over de huidige ontwikkelingen binnen het betalingsverkeer.