Mensen rijden vaker terug voor een vergeten smartphone dan een vergeten portemonnee. Als je dat weet, is het een logische stap om meer en meer betaalservices met je smartphone mogelijk te maken. In Nederland zijn er initiatieven op dit gebied bij ING en Rabobank, maar deze zijn vooralsnog alleen voor Android-gebruikers. De Belgische bank-verzekeraar KBC zet volop op deze ontwikkeling in. Tijdens het 17e congres over de toekomst van het betalingsverkeer van Euroforum op 14 juni in Amsterdam zal KBC in detail de ervaringen over deze transitie toelichten.
De bankenwereld staat op zijn kop. Onder invloed van PS II zullen andere spelers, zoals Apple Pay en Google Wallet, de markt voor het betalingsverkeer betreden. Wat is het antwoord van de banken hierop? “KBC werkt aan een omnikanaal strategie waarbij we zorgen dat diverse contactpunten vlot samenwerken. Uiteraard spelen we ook in op de groeiende mobile trend”, vertelt Karin van Hoecke, Programmamanagement Klant 2020 en diensthoofd omnikanaal beleid en klantenbeleving.
Eenvoudiger betalen
Van Hoecke: “Het betalen met kaartlezer en bankkaart voor internetaankopen was een vaak gehoorde klacht van klanten. KBC heeft met MobileCash en MobilePay duidelijk ingezet om betalingen voor de klanten eenvoudiger te maken. Betalen met de smartphone is nu mogelijk in elke webshop die de KBC- of CBC-betaalknop aanbiedt of bij winkels die met de QR—code van KBC werken. Met de functie ‘Betalen met MobilePay’ kunnen klanten een betaling tekenen met hun smartphone. Er is geen kaart en kaartlezer meer nodig. Om te tekenen hoeft de klant alleen nog de pincode van zijn KBC-Mobile in te voeren of dit met een vingerafdruk bevestigen. De klant kan kiezen hoe hij de beveiliging op zijn smartphone heeft ingesteld. Al vanaf 13 november 2015 kunnen KBC-klanten in de supermarktketen Colruyt dit uittesten.”
Ook geld opnemen bij de pinautomaat is bij KBC met de smartphone mogelijk door de QR-code op de KBC- of CBC-bankautomaat te scannen.
Maatschappelijk debat
Het klinkt zo eenvoudig, maar is het ook veilig? Van Hoecke: “We komen echt niet met een oplossing die niet veilig is. De vraag heeft een psychische dimensie : doordat er jarenlang ingeprent is dat je enkel veilig betaalt met je kaartlezer en bankkaart, voelt het weglaten ervan voor sommige klanten als minder veilig aan. Deze evolutie naar eenvoudiger én veilig is te danken aan de technologische vooruitgang.
Maar als het dan zo eenvoudig wordt om online aankopen te betalen, gaat dat uiteindelijk niet voor een groot maatschappelijk probleem zorgen, namelijk dat meer en meer mensen allerlei impulsieve aankopen doen? Hoecke: “Uiteraard kan een klant nooit meer uitgeven dan er op zijn bankrekening staat of wat hij als kredietlimiet heeft. Het is geen goed idee om dit maatschappelijk probleem op te lossen door een moeilijk betaalproces aan te bieden aan onze klanten, dan gaan andere partijen een deel van die markt overnemen. Wel kunnen we als bank ook een rol spelen door financiële educatie en tips te geven hoe klanten omgaan met geldzaken. We hechten immers ook belang aan onze rol in de maatschappij.
Gitte Nieudorp
Kijk voor meer informatie op Congres Toekomst van het Betalingsverkeer