Een knipoog en een vriendelijk woord – en de betaling is voltooid

Sommige marktpartijen dromen ervan: dat de consument met een knipoog een betaling kan goedkeuren. Betalen moet immers makkelijker worden. En wat is er nou makkelijker en leuker dan even knipogen naar de caissière? Knipogen en kletsen. Want dat is mogelijk genoeg.

“Het zal zo’n vaart niet lopen,” verwacht Max Geerling. Als Executive Advisor e-Payments, Betaalvereniging Nederland, hoort hij ook hoe men hierover in de wereld van het betalingsverkeer dagdroomt. Een knipoogje komt niet door de wettelijke toets. “Betalingen van je bankrekening moeten op een bepaalde manier geautoriseerd worden. Bij de toegang tot je betaalrekening zijn inlogmiddelen en autorisatie streng gereguleerd. Wel zijn er andere betaalvormen waar je op een heel eenvoudige manier een betaling doet. Über en Amazon OneClick zijn daar voorbeelden van.”

“Die betalingen hebben wel een andere status. Zo heeft een rekeninghouder rechten om een betaling terug te draaien. Overboekingen vanaf een bankrekening zullen wel met meer veiligheidsmaatregelen omkleed blijven. Er wordt voortdurend gekeken naar die balans tussen gemak en veiligheid. Bij sommige betalingen heb je veel veiligheidsmaatregelen en daarna weinig terugboek-rechten. En bij andere betalingen ligt die balans meer richting gemak.”

“Als je kijkt naar de betalingen in Europa nu, dan is er al een heel breed palet. Dat varieert van maandelijkse betalingen van je gas en licht-rekening, via de bestelling van een boek op internet tot je koelkast die zelf nieuwe producten bestelt omdat ze op zijn. De wetgever staat voor de uitdaging om die veelzijdige manieren van betalen te faciliteren. Ook banken zijn continu op zoek naar de balans tussen gemak en veiligheid. Je ziet dat aan de populariteit van betalen met de smartphone. Dat gaat met een vijfcijferige pincode. Niet meer dan dat. Is veel makkelijker dan een betaling via de laptop, waarbij je een code van je inlogapparaatje of sms moet overtikken.”

Wat gaat PSD-2 voor een merk als Visa betekenen?

Daniel van Delft, Country Manager Visa Nederland, legt het uit.

“Wil je als speler in de betaalmarkt een goede positie behouden of uitbouwen, relevant blijven, dan moet je je open stellen voor innovatie en samenwerking én natuurlijk volledig compliant zijn als het gaat om de meest recente regelgeving. Als betaaldienstverlener en techpartij bieden we de tools om het betalingsverkeer nog gemakkelijker te maken, de veiligheid te waarborgen en de laatste Europese regelgeving in acht te nemen.

Wij maken innovatie mogelijk door hiervoor de bouwstenen te bieden, zoals onze tokenisation service. We ontwikkelen onze innovaties samen met vooraanstaande partners, van banken tot fintechbedrijven. Dat doen we bijvoorbeeld door onder meer in ons recent gelanceerde Innovation Center in London. En door veelbelovende nieuwkomers via ons Visa Everywhere Initiative aan te moedigen om met nieuwe ideeën te komen.”

Informatieve video over het Innovation Center:

Wat kunnen consumenten daarvan verwachten?

“Dat ze ook in een virtuele omgeving eenvoudig, efficiënt en makkelijk kunnen betalen. Zelfs zó gemakkelijk dat het niet meer op het klassieke betalen lijkt, terwijl het dat wel is. De infrastructuur erachter blijft namelijk gelijk of wordt nog beter, net als de veiligheidsniveaus en de authenticatievereisten. Het vernieuwende is dat dit plaatsvindt in een virtuele omgeving. Dan heb je het bijvoorbeeld over augmented reality.

Om dit concreet te maken: je kunt dan thuis in je luie stoel alvast je stedentrip voorbereiden. Je oriënteert je op de menukaart in het restaurant, kijkt alvast rond in een museum en bestelt meteen alvast de tickets. Tijdens het virtuele bezoek aan het museum koop je dus de echte tickets. De virtuele en de fysieke wereld sluiten zo naadloos op elkaar aan. Wij leveren de bouwstenen voor dat proces, zodat je de tickets in het virtuele museum veilig en eenvoudig kunt bestellen, werkelijk betaalt en fysiek of via e-mail toegestuurd krijgt.

Betalen in die augmented reality gaat in pilots met een oogwenk en het uitspreken van een tekst: ‘Visa Check out’. Dan ben je er: de herkenning van de stem en de herkenning van het gezicht samen zijn PSD2-proof. Want deze bieden de vereiste twee-factor authenticatie.”

Voor Visa is het belangrijk om in deze stappen in het betaalproces zichtbaar te zijn. Want, zegt van Delft: “Het brand Visa staat voor vertrouwen. Visa scoort als wereldwijd merk en met zijn jarenlange track record in de betaalmarkt hoog op de ranglijstjes van bekendheid en betrouwbaarheid. Consumenten weten dat ze met Visa veilig en eenvoudig kunnen betalen, dat het goed zit. Dat maken wij elke dag weer waar.”

 

Meer informatie over het Congres Toekomst van het Betalingsverkeer?
Bekijk de website

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Toekomst van het Betalingsverkeer event website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024