‘Cash blijft van belang, ook in een steeds digitalere wereld’

Uit recent onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat het betalingsverkeer in Nederland voor banken verliesgevend is. Moeten nu alle alarmbellen afgaan en alle stormballen worden gehesen? We vroegen het aan Bas Rodenberg, managing director van Brink’s.

Hoe beziet Brink’s de ontwikkeling die McKinsey schetst?

‘Het is geen geheim dat binnen het betalingsverkeer ook contant geld een verliesgevend product is voor de banken. Het onderzoek van McKinsey heeft dat opnieuw bevestigd. Consumenten willen er nog altijd graag mee betalen en het is daarom zaak om de kosten zoveel mogelijk te verlagen. Het bundelen van volume is hierbij cruciaal. Dat gebeurt al op verschillende manieren. Zo hebben de drie grootbanken hun cashdiensten al geconsolideerd met de oprichting van Geldmaat. Aan de kant van de aanbieders van cash dienstverlening – ónze kant – zie je een eveneens een consolidatiebeweging en is het aantal aanbieders afgenomen.’

In hoeverre leidt dit tot een andere behoefte vanuit jullie klanten?

‘Als het gaat om toonbankbetalingsverkeer heeft zich de laatste jaren een enorme verschuiving voltrokken van cash betalen naar pinnen. Covid heeft die beweging versneld omdat op veel plaatsen contactloos betalen werd gepromoot. Na corona veerden de cashbetalingen weer wat op en op dit moment zijn ze redelijk stabiel. Cash geeft veel mensen nog altijd een prettig gevoel, zeker in onzekere tijden. Elektronisch betalingsverkeer staat of valt met vertrouwen in de economie, de overheid en de banken. Komt er een kink in die kabel, dan grijpen mensen vaak terug op cash. Dat zag je heel duidelijk na het uitbreken van de Oekraïne-oorlog; in de omliggende landen vond toen een run op cash geld plaats. Hetzelfde zag je toen in Libanon mensen slechts beperkt geld van hun eigen rekening mochten opnemen. De Libanees die zijn bank overviel om zijn eigen geld te kunnen opnemen was wereldnieuws. Dergelijke ontwikkelingen baren de mensen zorgen. In onzekere tijden biedt cash houvast.’

Met ingang van 2024 mogen supermarkten geen tabak meer verkopen. Heeft dat gevolgen voor het contante betalingsverkeer?

‘Jazeker, want met het wegvallen van de tabaksverkoop vervalt een belangrijke rol van de servicebalies in supermarkten. Supermarkten zijn nu aan het bekijken hoe ze de rol van de servicebalie anders kunnen vormgeven. Wellicht bij een zelfscankassa. Probleem daarbij is dat zelfscankassa’s tot nu toe alleen kaartbetalingen faciliteren. En daar voegen wij nu de contant-betaal-optie aan toe. Daar wordt nu volop mee geëxperimenteerd. De eerste resultaten wijzen nu uit dat consumenten sneller kiezen voor zelfscan als je er ook contant kunt betalen. Kortom: ook in de toekomst is er een rol voor contant geld.’

In hoeverre hebben deze ontwikkelingen jullie producten en diensten veranderd?

‘Wij denken voortdurend mee met onze klanten en hun behoeften en blijven de markt bedienen met oplossingen die naast de telefoon en de pinpas bijdragen aan een klantvriendelijk, efficiënt en veilig betalingsverkeer. En dat de consument de keuze heeft te betalen hoe hij dat graag wil. Daarbij streven we altijd naar oplossingen die bijdragen aan kostenbeheersing, bijvoorbeeld door dienstverlening op afstand en beperking van het aantal fysieke handelingen en ritten. Dat bespaart kosten en is beter voor het milieu.’ 

Wat is volgens jou een toekomstbestendig model voor het betalingsverkeer?

‘Keuze in de manier van betalen, zekerheid en betrouwbaarheid, beperking van de kosten en: de samenwerking met elkaar opzoeken, zoals we april vorig jaar in een convenant met een groot aantal partijen hebben afgesproken. Alleen door samen te werken en de keten slim in te richten, kunnen we de infrastructuur optimaal benutten.’

Welk effect heeft dit op de waardepropositie voor klanten?

‘Uitstekende dienstverlening met keuzevrijheid voor de gebruiker tegen zo laag mogelijke kosten. Bijvoorbeeld door gebruikers door middel van dynamische prijsstelling te begeleiden naar het product dat voor hem of haar op dát moment het meest geschikt is. Dat betekent dat je je cash het ene moment zelf afstort in de nachtkluis op straat, het de andere keer bij de tabakszaak in de automaat stopt en de volgende keer laat ophalen in je winkel. Zolang het maar aansluit op de behoefte van de klant en leidt tot minimale kosten in de keten.’

Ben jij op 16 maart ook bij het congres over de toekomst van het betalingsverkeer in Amsterdam? Dé ontmoetingsplaats voor Payment Professionals in Nederland! Meer informatie over het congres vind je op de website.

Bezoek de website van het congres Toekomst van het Betalingsverkeer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Toekomst van het Betalingsverkeer event website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024