G4S, het grootste beveiligingsbedrijf ter wereld, biedt alleen al in Nederland werk aan 6.000 medewerkers. In Nederland is G4S marktleider op het gebied van de logistiek van contant geld. Logisch dus Managing Director Cash & Payments Paul van der Knaap van G4S het congres Toekomst van het Betalingsverkeer steevast bijwoont. Wat vond hij van de editie 2018?
“Ik bezoek de beurs al jaren, ook vanuit mijn eerdere functie als consultant. Dit congres bood meer nieuwe onderwerpen dan voorgaande edities, al heb ik persoonlijk niet veel nieuws gehoord. De ontwikkelingen in het betalingsverkeer gaan snel. Daarom haal ik gedurende het jaar veel informatie van websites en uit vakbladen. De beurs is voor mij vooral een platform om contacten aan te halen en nieuwe contacten te leggen. Het is een prima gelegenheid om te netwerken. Een andere reden dat ik er altijd ben, is dat ik een boodschap heb: vlak de rol van contant geld niet uit. Het verbaast me ieder keer weer: als er gepraat wordt over de toekomst van het betalingsverkeer, heeft niemand het over cash. Dat is onverstandig.”
Is er nog een rol voor contant geld weggelegd dan? Betalen we niet steeds vaker met pin of met de telefoon?
“In Nederland wel, ja. In 2015 betaalden we 60% van onze uitgaven nog met cash. Dit jaar zal dat ergens rond de 40% zijn. Maar in het buitenland ligt dat heel anders. In Duitsland – trouwens in héél Europa – wordt 80% nog cash betaald. Wie in het buitenland zaken doet en alleen maar insteekt op elektronisch betalen, slaat de plank volledig mis.”
Heb je voorbeelden?
“Natuurlijk. Ik ben recent in Parijs en Dublin geweest. Als je daar de taxi neemt, kun je alleen contant betalen. Neem Uber, de taxidienst. Bij Uber kon je aanvankelijk alleen elektronisch betalen. Toen ze hun formule uitrolden over andere landen dan de VS, bijvoorbeeld Indonesië, bleek hun formule amper aan te slaan. En waarom niet? Omdat in Indonesië maar heel weinig mensen de beschikking hebben over elektronische betaalmogelijkheden. Daarom heeft Uber later de software aangepast, zodat reizigers ook contant kunnen betalen. Dat je bij de ontwikkelingen van nieuwe modellen helemaal niet meer nadenkt over cash: dat vind ik raar. En onverstandig. Zeker als je zaken doet in landen waar elektronisch betalen een marginale rol speelt.”
Je hebt op het congres een rondetafelsessie gegeven. Wat was het onderwerp?
“Ik heb verslag gedaan van ons ‘World Cash Report’. We hebben in 47 landen, verdeeld over zes continenten, onderzoek gedaan naar het gebruik van cash, de verhouding cash betalen-elektronisch betalen en trends in het betalingsverkeer. Daaruit blijkt dat in Nederland de verschuiving van cash naar elektronisch betalen veel sneller gaat dan elders.”
Hoe kijk je zelf tegen cash aan?
“Cash is een superieur betaalmiddel, zeker voor kleinere bedragen. Een betaalmiddel dat altijd werkt en dat je alleen al om die reden altijd zou moeten handhaven, als een back-up voor momenten dat het elektronische betaalverkeer platligt. Dat kan door een storing zijn, maar het zou ook kunnen dat betalingsverkeer stilvalt doordat de energievoorziening is lamgelegd, door hackers of een vijandige natie. Als elektronisch betalen niet mogelijk is, zal de vraag naar cash en de mogelijkheid om cash goed en snel te verwerken enorm zijn. Is dat niet mogelijk, dan is de economische schade gigantisch. Het is wat ons betreft dan ook geen kwestie van of cash of elektronisch betalen, maar veel meer en-en, dus zowel cash als non-cashbetalingen door middel van geïntegreerde oplossingen, waarbij de consument de keus heeft om bij een transactie te kiezen voor het betaalmiddel dat voor die situatie het meest geschikt is.”
Meer informatie over het Toekomst van het Betalingsverkeer event?
Bezoek de website