CEO Andre Valkenburg en business executive Michel van Westen van Buckaroo kijken vooruit. ,,Wie betaalt die bepaalt,” zegt Valkenburg. ,,Mogelijkheden genoeg.’’
Wat zijn in uw ogen de belangrijkste ontwikkelingen in het betaallandschap?
Valkenburg ziet een aantal zaken in de sector die in 2016 nog belangrijker zijn geworden. ,,Het betalen via mobiel is enorm gegroeid, meer dan 30% van de betalingen worden via smart devices als tablets en smartphones gedaan. Er zijn meer en meer bedrijven die hun business vooral op mobiel focussen en mobile first invullen. Het afstemmen van het betaalproces wordt daarop afgestemd door mobiel bankieren en responsive check outs.’’
Buckaroo onderschrijft, benadrukt hij, het belang van mobiel door responsive check outs te bieden voor mobiel en ook de integratie met mobiele apps te versimpelen met een specifieke JSON koppeling. Daarnaast is Buckaroo direct betrokken in diverse authenticatie initiatieven.’’
Wat zijn de obstakels die de nieuwe ontwikkelingen in de weg staan?
,,Bij nieuwe betaalvormen zie je over het algemeen dat adoptie, vertrouwen en kosten obstakels zijn voor een succesvolle lancering. De nieuwe Europese wetgeving PSD2 (Payment Service Directive2) biedt een groot scala aan mogelijkheden, echter de consument/rekeninghouder beslist.’’ Volgens Valkenburg gaan de discussies veel over de technische mogelijkheden en de impact op de banken maar nog te weinig over de wensen van de consument. ,,Wij verwachten niet dat er een revolutie gaat plaatsvinden maar een evolutie. Het vertrouwen van de rekeninghouder in de aanbieder van de applicatie moet groot genoeg zijn om hem te overtuigen om zijn rekening te koppelen.’’
Hoe ziet u de positie van Nederland?
Nederland heeft door het gemak en vertrouwen van iDEAL betalingen bij de consument een bijzondere positie in het betalingsverkeer’, zegt business executive Van Westen. ,,We kunnen stellen dat Nederland een koppositie heeft. Vooral bij mobiel zie je wel dat er in andere landen meer innovatieve diensten met succes worden gelanceerd. Denk hierbij aan ApplePay en in Zweden bijvoorbeeld Swish voor P2P betalingen. Of deze een succes als iDEAL gaan evenaren is de vraag. Omdat wetgeving en technische mogelijkheden snel veranderen ontstaan er nieuwe initiatieven om betalingen te versimpelen en/of nog meer in het koopproces te integreren.”
Voor de toekomst verwacht Van Westen dat betalen meer geïntegreerd zal zijn in het koopproces en gebruikerservaring. Het mobiele gebruik zal verder toenemen met diverse vormen van authenticatie. ,,Uiteindelijk zullen betaalmethoden minder van belang zijn maar juist de aanbieder van de dienst of het product.’’
Andre Valkenburg
CEO, Buckaroo
Michel van Westen
Business executive, Buckaroo