“Belangrijkste uitdaging betaalsector? Voldoen aan de verwachting van de klant”

Reinier Pollmann is Programma Manager Innovatie & Fintech bij AFM. Wij vroegen hem naar de belangrijkste uitdaging voor de betaalsector en op het gebied van PSD2. Wie verwacht hij dat de drijvende kracht achter innovatie gaat zijn? En welke rol gaat het AFM daarin spelen? Lees of bekijk het interview met Reinier Pollman:

Wat is op dit moment de allerbelangrijkste uitdaging voor de betaalsector?

Ik denk dat de uitdaging is om te voldoen aan de verwachting van de klant en die zijn nogal tegenstrijdig en soms onrealistisch. Dat is enorm veel snelheid, heel veel gemak, dus geen overbodige hordes van intoetsen van extra codes of wat dan ook. En ook veiligheid.

En op het gebied van PSD2. Wat is daar het grootste uitdaging?

Daar zie je datzelfde dilemma in samenkomen. PSD2 probeert door innovatie te stimuleren een slinger te geven aan meer gebruiksgemak, meer faciliteiten voor klanten, maar staat op gespannen voet met een aantal impliciete verwachtingen die klanten ook hebben, namelijk rondom die veiligheid en daar zie je de discussies rondom de uitwerking waar PSD2 ook over gaat.

Stel dat u het voor het zeggen had, wat zou dan de droommatregel zijn die u zou doorvoeren?

Ja, als ik het voor het zeggen had was ik de baas van de wereld. Laat ik klein beginnen. Als ik het in Europa voor het zeggen had, wat al gigantisch moeilijk is, dan zou ik de GDPR, PSD2 en andere wetten over cyber security veel meer in een lijn met elkaar brengen. Dat ze echt op elkaar passen en in lijn brengen met een realistisch beeld van de mens en hoe we als mens reageren, hoe klanten reageren en een realistisch beeld wat je van bedrijven en van overheidstoezicht kunt verwachten.

En als u denkt van oké, wie gaat nou die drijvende kracht zijn achter de innovatie en de verandering binnen de betaalsector? Wat is uw verwachting?

Ik denk een samenspel van nieuwe toetreders en bestaande spelers. Ik denk dat wat je in Nederland ziet is dat nieuwe ontwikkelingen, nieuwe toetreders de bestaande spelers stimuleren, dwingen, inspireren om met nieuwe diensten te komen. Ik verwacht dat het op die manier door zal zetten. En wat dat betreft is Nederland hartstikke goed op weg.

Welke rol gaat de AFM daarin spelen?

Ik vind het een lastige rol omdat het een beetje aan de zijlijn is. We zitten niet direct in de toezichtketen van betaaldienstverlener maar we zijn wel echt nauw verbonden met consumentenbelangen in de financiële dienstverlening. Op korte termijn zie ik vooral een rol in de zorg dat dit beter bij elkaar komt. Dat betekent dat de autoriteit persoonsgegevens helpen om haar taak daar goed in te vervullen en veel samen met DNB optrekken, om er uiteindelijk voor te zorgen dat die sector zich goed ontwikkelt in die lijn van betaaldiensten, in de lijn met wat de klant wil en ook voldoen aan impliciete verwachtingen van veiligheid.

 

Meer informatie?

Op 14 juni 2018 wordt alweer de 19de editie van het Congres Toekomst van het Betalingsverkeer georganiseerd!
Bezoek de website voor meer informatie over het: Congres Toekomst van het Betalingsverkeer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Toekomst van het Betalingsverkeer event website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024