Volgens de sprekers en deelnemers van het congres ‘Toekomst van het Betalingsverkeer’ wordt mobiel betalen gemeengoed, zelfs zodanig dat men er van uitgaat dat in de nabije toekomst het overgrote merendeel van de consumenten via zijn mobiel zal (willen) betalen. De meningen zijn echter verdeeld over wie de belangrijkste spelers zullen worden en of contant geld zal blijven bestaan of niet.
Het gebruik van mobiel betalen blijft wel achter bij de mogelijkheden!
Technologisch gezien is er al veel mogelijk wat betreft mobiel betalen. Toch blijft momenteel het gebruik achter bij de mogelijkheden. In de zaal had een aanzienlijk deel van de deelnemers al hun mobiel gebruikt voor betalingen, maar onder de Nederlandse bevolking leeft het nog niet echt. Uit onderzoek van het Telecompaper Consumer Panel blijkt dat in mei 2016 19 procent gebruik had gemaakt van mobiel betalen, een lichte stijging tov de bijna 17 procent die het in Q2 2015 al gebruikte.
Amos Kater van UL is er van overtuigd dat de technologie niet uitmaakt, want het gaat erom dat de consument de dienst gaat gebruiken. De dienst van betalen is echter alleen niet genoeg, het moet vooral simpel zijn maar er moeten extra voordelen bij komen, zoals bijvoorbeeld kortingsbonnen.
Andere sprekers lieten diensten zien waarbij mobiel betalen een positieve rol kan spelen. Zo geeft volgens Innopay vooral het Access to Information Services deel van PSD2 kans op interessante nieuwe diensten, zoals je bank via de bank app toestemming geven dat het 1 keer per week je boodschappen bestelt, waarbij de consument eerst van zijn slimme koelkast bericht krijgt op zijn mobiel dat de kaas, melk en sap bijna op is.
Mobiel betalen wordt gemeengoed, maar wie worden de belangrijkste spelers?
Uit de rondetafelgesprekken bleek dat men er inderdaad van uitgaat dat betalen via de mobiel gemeengoed wordt. Er was echter geen consensus over wie de belangrijkste spelers zullen worden. Een aantal verwacht dat het Apple en Samsung zullen zijn, terwijl anderen ook een mogelijkheid zien voor grote brands zoals Google, Facebook of Ahold.
Ook de banken willen uiteraard hun rol en klant contact blijven behouden. KBC in Belgie bijvoorbeeld heeft mobiel een duidelijke plek in hun strategie gegeven en geeft de klant veel mogelijkheden om hun mobiel te gebruiken voor allerlei bankzaken. Volgens Visa is er niet één kanaal of betaalmethode die zal winnen, maar zullen verschillende mogelijkheden naast elkaar gebruikt worden. Net zoals nu ook contant geld, pin betalingen en contactloos (mobiel) betalen naast elkaar bestaan.
Lees hier het hele artikel (N.B. alleen helemaal te lezen als u abonnee van Telecompaper bent)
Bron: www.telecompaper.com