Toekomst van het Betalingsverkeer viert dit jaar de twintigste editie. In Pay Back & Pay Forward blikken sprekers en andere thought leaders op het gebied van betalingsverkeer terug én vooruit: wat zijn de ontwikkelingen met de meeste impact op de sector? Deze keer: Evelien Witlox van ING.
Naam: Evelien Witlox
Functie: Global Head Payments & Cards bij ING, lid adviesraad Toekomst van het Betalingsverkeer
Wat zijn de belangrijke ontwikkelingen geweest op het gebied van betalingsverkeer in de afgelopen twintig jaar?
“Bill Gates zei ooit: ‘We overschatten altijd hoeveel er in twee jaar verandert, maar onderschatten hoeveel er in tien jaar verandert’. Tien jaar geleden waren veranderingen in het betalingslandschap nog vooral een feestje van de banken. De digitalisering kwam op, het betalingsverkeer werd gestandaardiseerd, zakendoen gebeurde steeds meer online, iDeal kwam op. Dat waren ontwikkelingen die met name door de banken werden gedreven.
De afgelopen jaren zien we echter nieuwe toetreders op de betaalmarkt. PSP’s bijvoorbeeld, en techbedrijven als Amazon, Google en Apple. Zij zorgen ervoor dat veranderingen in de betaalsector door de techniek gedreven worden. Het ecosysteem is dus veel groter en diverser geworden. Ik denk dat de banken de impact van PSP’s onderschat hebben. Er is altijd veel over gepraat, maar ondertussen zie je wel dat nieuwkomers dominante posities hebben ingenomen als het op betalen aankomt, in plaats van de banken zelf.”
Hoe reageert een bank als ING op die uitdaging?
“Onze strategie is ‘Empower people in life and business’. We willen primair een relatie hebben met onze klant; we willen hem bedienen. Maar het is niet meer vanzelfsprekend dat klanten naar jou en je platform toekomen. Misschien nog wel voor zaken als een hypotheek, die je in zijn geheel afneemt bij een bank. Maar als je voor iets wilt betalen, ben je ergens anders, zit je op een ander platform en you just want to get it done.
Wij willen dus aanwezig zijn op de platformen waar onze klanten ook zijn. Dat stelt ons voor constante keuzes, waarbij we gedwongen zijn om de klantvraag centraal te stellen. Waar zit onze klant? Daar kunnen we op inspringen door zelf producten en oplossingen te leveren, maar ook door met een partner te co-creëren. Daar zoeken we de juiste mix in.
Dit betekent dat naast zelf betaaloplossingen ontwikkelen we ook investeren, zoals in de PSP Payvision net zo goed als in een internationaal betaalplatform als TransferMate. Daarnaast ontwikkelen en zelfstandigen we via innovation accelerators, een voorbeeld daarvan is Yolt; een fintech-initiatief dat gebruikers inzicht geeft in hun financiën over alle rekeningen en platformen die ze gebruiken.”
Wat is de rol van Nederland in een steeds internationaler betalingslandschap?
“Ik denk dat we vooroplopen. Kijk bijvoorbeeld naar de grote hoeveelheid digitale betalingen en het aantal PSP’s dat hier actief is. Wat belangrijk blijft voor ons als klein handelsland, is standaardisering en harmonisering.
Met welke ontwikkelingen moet de betalingsbranche de komende tien jaar rekening houden?
“Mobiel betalen is er één. We praten er al tijden over, maar het aantal mensen dat daadwerkelijk met de telefoon betaalt tot op heden is beperkt. De vraag: is het een hype, of is het een ingrijpende verandering die een lange tijd nodig heeft om common practice te worden?
Op het technisch vlak is tokenization een verschijnsel dat de betaalindustrie gaat veranderen, dit faciliteert op een veilige manier “invisible payments”. Daarnaast gaat de digitalisering door, bij zowel consumenten als bedrijven. We leven steeds meer digitaal, doen zaken op platformen en spreken daar dingen af. Dat heeft gevolgen voor de betaalinfrastructuur.
In combinatie met open banking, PSD2 en instant payments levert dat een interessante mix van ontwikkelingen op. Die gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat we over vijf jaar terug gaan kijken op grote veranderingen die in het betaallandschap hebben plaatsgevonden.”
Meer informatie over het Toekomst van het Betalingsverkeer event?
Bezoek de website